Egbert (Marinus Egbertus) Dekkers (1908-1983) werd geboren in het dorp Zeeland in Noord-Brabant. Hij deed de priesteropleiding aan het seminarie Beekvliet in Sint Michielsgestel. Hij werd in 1935 tot priester gewijd en werkte een jaar als kapelaan in Rosmalen. Maar Dekkers grootste wens was aan de Rijksacademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam te gaan studeren. In 1936 kreeg hij uiteindelijk alsnog van het bisdom toestemming om vier dagen per week te gaan studeren in Amsterdam en daarnaast vier dagen aan te blijven als kapelaan. Zijn docenten waren daar Heinrich Campendonk en J.H. Jurres (vrije schilderkunst). In zijn studietijd deelde hij een atelier aan de Amsterdamse Warmoesstraat met zijn jaargenoot Jan Dijker.

dijker en egberts moergestel
Jan Dijker en Egbert Dekkers (rechts) in Villa Hoogenhuizen

Dekkers werkte hard en rondde zijn studie af in 1941. Na zijn afstuderen werd hij aangesteld als rector van het zusterklooster Huize St. Stanislaus in Moergestel waar hij ruim dertig jaar zou blijven werken. Hij betrok in 1941 een atelier in villa Hoogenhuizen in Moergestel. Dekkers was een opvallende verschijning in het dorp omdat hij graag een rode fez droeg en rondreed in Engelse open sportwagens (een MG TD en een Austin Healey). Vanaf 1944 trok Jan Dijker in bij zijn atelier in Moergestel.

Dekkers maakte behalve glaskunst ook wandschilderingen, wandkunst, betonreliëfs wandtapijten en schilderijen. Toen hij in 1968 deels verlamd raakte, kon hij de grote monumentale kunstopdrachten niet langer uitvoeren. Hij pendelde jaren op en neer tussen een huis dat hij in Frankrijk had en Moergestel, maar toen ook dat niet meer kon, woonde hij tot zijn dood in 1983 in St. Charles in Sint Michielsgestel.
Op de website over Dekkers is zijn werk te bekijken.

Verder
Egbert Dekkers was lid van:
– de kunstenaarsvereniging Zuiderkring Breda,
– De Vereniging van Beoefenaars van de Monumentale Kunsten,
– Brabantse Stichting voor Beeldende Kunst en Edelambacht,
– Brabantse kunststichting Tilburg.

Zijn werk maakte deel uit van de volgende tentoonstellingen:
– Tweejaarlijksche tentoonstelling van hedendaagsche religieuze kunst in het Stedelijk Museum Amsterdam, 1939.
– Stedelijk Van Abbemuseum Eindhoven, 1956.
– Beelden uit Brabant, Brabantse Stichting voor Beeldende Kunst en Edelambacht, 1965.
– Religieuze kunst na 1952 in Noord-Brabant, Museum voor Religieuze Kunst Uden, 1987.

Dekkers won in 1957 de Provinciale Prijs voor de Schone Kunsten van Noord-Brabant in de categorie Toegepaste kunst.