willibrordus hilversum hilversum interieur

P1060885 P1060886
Jan Dijker, raam van de doopkapel, glas-in-beton, 300 x 600 cm., 1963.

chirho
Jan Dijker, ontwerpschets voor raam doopkapel,
gemengde techniek, 28 x 41 cm., 1963.

DSCN0145
Jan Dijker, detail raam Sint Willibrorduskerk, 1963.

Locatie Sint Willibrorduskerk (gesloopt in 1996)
Adres Van Riebeeckweg 45, Hilversum
Architecten
Karel Peter Tholens (1882-1971)
Louis J.G.M. van Steenhardt Carré (1915-2002)
Datering gebouw 1962

Bijzonderheden
Deze ramen zijn vrijwel abstract met kleine figuratieve elementen. Dijker combineert hier glaskunst met moderne materialen: het glas is gevat in beton. Het stramme lood bepaalt niet het lijnenspel, maar vloeibaar beton omvat de contouren van de stukken glas. Deze techniek maakt grillige vormen mogelijk.

Staat van de werken
De kerk is gesloopt in 1996, maar door inspanning van de familie Dijker, zijn zes ramen bewaard gebleven. Enkele ramen zijn in particulier bezit en twee ramen staan opgeslagen bij het kerkbestuur in Moergestel, in afwachting van plaatsing in een muur rondom de as-uitstrooiplaats

Voorstelling
Raam voor de doopkapel: centraal in rode kleurstelling het chi-rho teken: de eerste twee letters van het woord ΧΡΙΣΤΟΣ (Grieks voor Christus). Overigens is het raam een abstract kleurenspel met vloeiende lijnen gevat in een zwaar betonnen raster.

Exterieur van de kerk

De ramen zijn verloren gegaan, maar van de ontwerpfase zijn er aquarellen bewaard gebleven die ook uitleg geven over de aard voorstelling.

schetshilversum
Jan Dijker heeft onder het ontwerp in potlood de aard van de zeven voorstellingen vermeld. Van links naar rechts: vuuroven, engelen des Heren, zon maan en sterren, regen en dauw winden, vuur en hitte, koude vorst rijp ijs en sneeuw.

← Vorige                            Volgende →