uitdijend heelal bergen op zoom
Jan Dijker, Uitdijend heelal, glas-in-lood, 550 x 2438 cm., 1963-1964. (Foto: Wim Hamers)

Locatie Kerk van de Goddelijke Voorzienigheid (april 2014 gesloten)
Van Heelulaan 73, Bergen op Zoom
Architect
ir. Harry Nefkens (1918)
Datering gebouw 1963

Staat van de werken
Na een actie van Stichting Jan Dijker en erfgoedverenging Heemschut heeft de gemeente van Bergen op Zoom geld vrijgemaakt om een raamwerk te behouden. Een deel van de glaswand, een raam van vijf meter bij vijf meter,  is gered. Met medewerking van Heemschut is gezorgd voor herplaatsing. Het raam wordt gerestaureerd door glasatelier Hagemeijer in Tilburg. Daarna zal het naar het pand van brasserie Rijk der Vitaminen in Oud Vossemeer worden overgebracht. Het raam zal geplaatst worden in een grote multifunctionele ruimte die voorheen als graanschuur in gebruik was.

kerk bergen op zoom (24)
Jan Dijker, Uitdijend heelal, glas-in-lood, 550 x 2438 cm., 1963-1964.
(Foto: Wim Hamers, klik op foto voor betere weergave)

Jan Dijker, Uitdijend heelal, glas-in-lood, 550 x 2438 cm., 1963-1964.
(Foto: Wim Hamers, klik op foto voor betere weergave)

Voorstelling
Dit venster verbeeldt de schepping in drie taferelen. In het eerste tafereel is de wereldbol te zien in een donkere kleurstelling. Het laatste, lichte en kleurige tafereel verbeeldt de mens als bekroning van de schepping. Het venster is integraal onderdeel van de architectuur en bepaalt zowel het uiterlijk van het interieur als dat van de buitengevel.

Bijzonderheden
Jan Dijker zei over deze kerk dat hij daar zelf de meeste liefde voor koesterde omdat hij al het overtollige had weggelaten. ‘Gewoon puur glas en verbindingen door lijnvoering. Dat hele Jehova-teken is symboliek: de Christus die het uitdijend heelal schept, al die werelden, die dan in vormen verdeeld worden. Die ontstaan alleen maar door lijnvoering en kleurgebruik. Alle grisaille en alle penseelvoering zijn verdwenen. Ik geraak nou veel meer tot de essentie.’

kerk bergen op zoom (42)
(Foto: Wim Hamers)

Tegenover het Uitdijend heelal heeft Jan Dijker over de hele lengte van de kerkzaal, een kleurrijke, abstracte glaswand laten aanbrengen met een rechthoekige vlakverdeling.

In het priesterkoor van de hoofdkerk staat een tabernakel waarvan het ontwerp ook van de hand van Jan Dijker is. De vorm van de vis is afgeleid van die in de ramen.

DCF 1.0
 (Ontwerp: Jan Dijker?), tabernakel, geëtst en geëmailleerd koper. (Foto: rkboz.nl)

← Vorige                             Volgende →