Jan Dijker, Epidaurus,
glas-in-lood van antiek glas met grisaille, 1949.
(foto: Louis van den Meijdenberg)

Locatie Praktijkwoning van huisarts Theo van Delft
Adres Oirschotseweg 15, Moergestel
Architect Jos Bedaux (1910-1989)
Datering gebouw 1949
Datering raam 1949
Locatie van het raam In de spreekkamer van de huisartsenpraktijk

Voorstelling

Een Griekse godin met kruiden in haar linkerarm. Een staf met een slang in haar rechterhand. Op de achtergrond een Griekse tempel en een man die een weerbarstig paard hanteert.

Asklepios was een zoon van Apollo en de Griekse god van de geneeskunde. Hij legde zich toe op de geneeskunde en trok door de wereld om mensen te genezen.
Als koning Minos hem vraagt zijn overleden zoon weer tot leven te wekken en Asklepios daarin niet slaagt, wordt hij opgesloten. In de cel sluipt een slang naar binnen
De slang kruipt om zijn staf -de staf met de slang is tot op heden het internationale symbool voor artsen en apothekers. Asklepios doodt de slang en even later ziet hij een tweede slang met kruid in zijn bek naar zijn dode soortgenoot kruipen. De slang legt de kruiden op de kop van de dode slang, waarop de dode slang weer tot leven komt. Asklepios ontdekt op die manier de geneeskracht van dat kruid. Met hetzelfde kruid wekt hij de zoon van Minos weer tot leven en wordt weer vrijgelaten.
Als later ook Hippolytos door een ongeluk met op hol geslagen paarden om het leven komt, wekt Asklepios hem weer tot leven met dat kruid. De vrouw van Asklepios was Epione, de godin van de pijnverzachting. Hun dochters waren Hygieia, de godin van de gezondheid en de naamgeefster aan hygiëne, Laso de godin van genezing, Panacea de godin van de medicijnen en twee beroemde artsen.
In Epidaurus staat een tempel die gewijd is aan Asklepios (380 v. Chr.).

← Vorige                                                                    Volgende →