De reizen die Jan Dijker maakte, zijn een belangrijke inspiratiebron geweest voor zijn vrije werk en voor zijn lessen aan de Academie in Tilburg.

Schilders ter zee

Op uitnodiging van de toenmalige directeur van het Stedelijk Museum, Willem Sandberg (1897-1984), en de Koninklijke Marine maakte Jan Dijker in 1950 een zeereis. De reis maakte onderdeel uit van een project waarin kunstenaars op zee werkten en de resultaten na afloop tentoonstelden in het Stedelijk Museum in Amsterdam. De andere kunstenaars in dit project waren: Cees Bolding, Hendrik van Bottenburg, Flip Hamers, Will Kalshoven, Anton Mauve jr., Jan Meine Jansen en Arend van de Pol. Hun werk werd in april 1951 geëxposeerd in het Stedelijk Museum. De samenwerking tussen de kunstenaars en de marine werd nadien voortgezet. En van de Nederlandse Vereniging van Zeeschilders die in dat kader werd opgericht, werd Jan Dijker de voorzitter.

schilders ter zee
Schilders ter zee, Stedelijk Museum, 1951.
(Foto: gahetna.nl, fotograaf: Harry Pot)

Andere reizen

In 1962 reisde Jan Dijker nogmaals drie weken lang met  Flip Hamers op de hr. ms. Karel Doorman. Een selectie van de schilderijen werd per helikopter naar Paramaribo vervoerd waar op 9 februari van dat jaar een expositie werd geopend. Het Dagblad Nieuw Suriname berichtte die dag hierover. Jan Dijker maakte verder reizen naar Johannesburg, Malta (1950), Cyprus (meermalen), Noorwegen, Italië (o.a. Herculaneum), Bonaire en Curaçao. Hij vond hier het onderwerp voor veel van zijn vrije werk

bonaireJan Dijker, Bonaire, gemengde techniek,